Wyszukanie stacjonarnej siedziby firmy to jedna z ważniejszych decyzji, jakie podejmuje się przy zakładaniu własnego biznesu. Jednak nie każda branża wymaga takiego ruchu. Wynajem biur nie obowiązuje tych, którzy decydują się na współpracę online. Korespondencja odbywa się przy pomocy maili lub popularnych komunikatorów, coraz popularniejsze są także video rozmowy z klientami. Czy biura wirtualne zastąpią miejsce tych stacjonarnych?
Online nie dla wszystkich
Coraz powszechniejszy dostęp do Internetu mocno zmienił sposób pracy w wielu zawodach. Dzięki mailom oraz portalom społecznościowym łatwiej można się nie tylko zareklamować, ale także skontaktować z klientem. Wynajem biur nie zawsze jest konieczny. Szybko skorzystali na tym przedstawiciele wolnych zawodów. Rewolucja objęła również tradycyjne profesje jak księgowość oraz handel. Bywa, że nie wszyscy klienci cenią sobie wirtualne kontakty. Wówczas należy zrobić rozeznanie, czy dla naszej grupy docelowej, do której są adresowane produkty lub usługi, zmiana na opcję online będzie korzystna. Spora część klientów lub kontrahentów jest przyzwyczajona do tradycyjnych spotkań i rozmów w cztery oczy. Wolą zapytać o ubranie i je przymierzyć, zamiast kupować w sklepie internetowym. Decydując się na współpracę, chcą osobiście zobaczyć przedsiębiorcę lub wykonawcę usługi. Uważają, że pierwsze wrażenie jest bardzo ważne i raczej nie odstąpią od swoich przyzwyczajeń. Wiadomości elektroniczne oraz komunikatory również nie do wszystkich przemawiają.
Wirtualność czyli oszczędność
Jeśli biznes może być nastawiony na opcję wirtualną, będzie oznaczał wiele korzyści. Przede wszystkim jest to oszczędność. Wynajem biur kosztuje, konkretne kwoty należy wziąć pod uwagę przy comiesięcznych wydatkach. Do czynszu dochodzą również rachunki. Praca zdalna z własnego biura lub mieszkania nie generuje wydatków na takim poziomie. Można je doliczyć do ogólnych kosztów mediów w mieszkaniu. Zaoszczędzone sumy warto przeznaczyć na zatrudnienie osoby, która poszerzy freelancerski zespół. Dużym pozytywem jest szybkość kontaktu. Klienci i kontrahenci nie muszą czekać na wyznaczenie termin spotkania, wystarczy, że wyślą wiadomość elektroniczną. Taka opcja jest akceptowalna głównie przez młodsze osoby. Dla klientów starszych firma, która nie ma konkretnej siedziby, zasługuje na ograniczone zaufanie, ponieważ jawi się jako nieprofesjonalna. Co prawda, ta tendencja ulega zmianom, jednak nie są one na tyle rewolucyjne, aby móc zmienić profil biznesu bez względu na branżę, do jakiej należy.
Statystycznie firmy ze stacjonarną siedzibą cieszą się większym zaufaniem klientów niż biura wirtualne. Lecz to nie powód do tego, aby rezygnować z biznesów online. Firmy, które inwestują w wynajem biur, mogą liczyć na wiele nowoczesnych rozwiązań. Jednym z nich są specjalne platformy, łączące wynajmujących i najemców. Wystarczy określić, jaki lokal nam najbardziej odpowiada, aby otrzymać oferty od osób, które spełniają nasze kryteria.